Nieuws

Thema 'Samen alleen? Alleen samen!'

Samen alleen? Alleen samen!

Wellicht weet u nog dat onze school samenwerkt met de Jacobus Fruytier Rijssen en een deel van de plaatselijke kerken.

Een samenwerking onder de paraplu van 'het goede/Goede leven'.

Ieder jaar zoeken we een bepaald thema. Zo hebben we 2 jaar geleden nagedacht over mobielbewust en vorig jaar over verslaving.

Dit en volgend cursusjaar willen we het thema 'Samen alleen? Alleen samen!' uitwerken.

 

Aanleiding 

We leven in een ik-gerichte samenleving. Woorden als individu en zelfontplooiing zijn belangrijk in onze tijd. Daarom willen wij een lans breken voor het (her)waarderen van het leven in een gemeenschap, het met elkaar in verbinding zijn, het kunnen omgaan met diversiteit, het aangaan van de dialoog, et cetera.  

 

Als scholen gaan we dit thema uitdenken en uitwerken. Onze opdracht is om dit behapbaar te maken voor zowel kleuters als leerlingen in groep 8.  

 

Om toch alvast het denken wat te prikkelen 3 schetsjes. Situaties zoals wij ze meemaken in het onderwijs én in de kerk met als appel een pleidooi voor het bundelen van de krachten: 

·                   De sterke individualist: Iemand die gewend is zelfstandig te zijn en problemen op eigen kracht aan te pakken. Niet tot last willen zijn. Ongemak ervaren bij het vragen om hulp. Liever 'alleen in de strijd' ondanks de werkelijkheid dat er mensen zijn die om hen heen willen staan en verder kunnen helpen. 

·                   De verhulde strijd: Van de buitenkant lijkt het allemaal goed, het leven lijkt onder controle. Van binnen is er wel een worsteling. Uit schaamte of trots ben je erg alleen met je probleem. Maar verbinding ontstaat als maskers afvallen. 

·                   De gemeenschapszin: In een gemeenschap als Rijssen (en dus in kerk, school en gezin) is er veel bereidheid om elkaar te helpen. Het is de kunst om de kracht van deze gemeenschapszin te ervaren!  

 

Kerken geven op hun manier uiting aan de uitwerking van het thema. Dit verschilt van de inbreng van scholen. Kerk blijft kerk, school blijft school, maar we trekken wel samen op. 

 

U hoort binnenkort meer hoe wij dit op school gaan uitwerken.


Namens de voorbereidingscommissie van RSVR,

J.H. Jansen (directeur Brekeldschool)


Uitnodiging infomoment lezen maandag 22 september

Beste ouder(s),


Lezen is belangrijk, daar zullen de meesten het mee eens zijn. Helemaal in groep 3 en 4, waar het lezen net begint. Maar hoe help je je kind hier het beste bij? Waar kun je op letten bij het (leren) lezen? Welke tips kun je aan je kind geven en hoe kun je samen lezen? Op deze en andere vragen hoopt Gerdien Wassink antwoord te geven. Zij werkt als onderwijsadviseur bij Driestar Educatief en denkt regelmatig met ons mee als er bijvoorbeeld extra ondersteuning nodig is voor kinderen.


Op maandag 22 september hoopt Gerdien van 11.30 - 12.00 uur een infomoment over lezen te houden. Hierbij zijn alle ouders van kinderen uit groep 3 en 4 van harte uitgenodigd! Ze zal tips en ideeën delen om het (leren) lezen te stimuleren en hier op een goede en leuke manier aandacht aan te geven. We hopen dat u bij dit moment kunt zijn! 


Kunt u er bijv. door werk helaas niet bij zijn, dan hopen wij later nog een korte samenvatting te delen. Kunt u er wel bij zijn, heel fijn! Wilt u zich dan opgeven door even een mailtje te sturen naar j.westerink@rsvr.nl? Dit i.v.m. het klaarzetten van de stoelen.


Met vriendelijke groet, namens de collega's van groep 3, 3/4 en 4,

Joanne Westerink 

Doe morgen middenbouw

Woensdag 27 november hebben onze leerlingen uit de groepen 3 t/m 5 genoten van de doe morgen. Er was van alles te kiezen en te maken: graspoppetjes, koekjes, slingers, glazen potjes, armbandjes. De kinderen mochten zelf de doe activiteit kiezen. Een geslaagde morgen.

Boomplantdag

Woensdag 27 november hebben onze leerlingen uit groep 7 geholpen met de boomplantdag. Een prachtige dag om bomen te poten. Wel kwamen de leerlingen kletsnat weer op school.